Groningen 2024

Tři dny v nizozemském Groningenu utekly jako voda a náš tým Pink Hawk se neztratil ani na evropském šampionátu a v závodech RC modelů aut na vodíkový pohon (H2 GP PRO RWE European Championship) si odvezl celkové krásné třetí místo ve vytrvalostním závodě, ke kterému navíc nečekaně cinklo i první místo za inovace závodního autíčka.

Z různých koutů Evropy jako je Slovensko, Německo, Bulharsko, Belgie, Česko a v neposlední řadě pořádající země Nizozemí, se sjelo celkem 12 závodních týmů, aby soutěžily nejen o umístění v hlavní kategorii závodu, ale i o vedlejší ceny, které mohly získat po celé tři dny.

Tým ve složení Adam Jílek, Josef Major, Lukáš Hlavnička, Matěj Romanovský, Josef Zimandl, Ivan Turek a Jan Moštěk nasedli v úterý večer do vlaku a ve středu ráno se již rozhlíželi na nádraží v Groningenu.

Odpoledne se po příjezdu všech účastníků konaly prezentace jednotlivých týmů. Všichni se mohli seznámit se závodními auty svých soupeřů a zároveň si tím zajistit výhodné místo v pit stopu u závodní dráhy. Náš tým špičkově představil plynulou angličtinou prokládanou vtipnými glosami Adam Jílek v prezentaci, kterou připravil Ivan Turek. Poté si všichni zasloužili pořádnou večeři v místě setkání jedné ze dvou spolupracujících škol v Alfa College. Hned po večeři jsme se rozjeli na okraj Groningenu, kde jsme byli společně ubytováni.

Brzy ráno, hned po snídani, jsme vyrazili na tréninkové dopoledne a technickou přejímku autíčka. Naši mechanici a řidiči ukázali, že se mají soupeři koho bát a během tréninku nasadili vysokou laťku s nejlepším časem na jedno kolo. To nás postavilo na startovní čáru závodu hned jako první. Poté jsme navštívili doprovodnou akci The New Energy Forum, ze které jsme zamířili na dvůr školy Noorderpoort, kde jsme den zakončili BBQ večeří.

Start byl v pátek 21. 6. 2024 už v 9:30 hod. a na rozdíl od mistrovství republiky v ČR se jel rovnou plných šest hodin. Po celou dobu závodu jsme se drželi na čelních pozicích, dokonce jsme v jednu chvíli byli i druzí. Pak jsme ale museli více hlídat práci vodíkové jednotky, která nás opět zklamala a v závěru závodu jsme už kalkulovali jen s možnostmi výdrže baterií. Chtěli jsme si udržet krásnou třetí příčku, a právě v tuto chvíli se na nás začal dotahovat tým ze 4. místa z Bulharska. Konec závodu byl tedy hlavně závodem pevných nervů řidičů.

V evropském finále se kromě závodní rivality ukázal i přátelský duch mezi týmy. Díky společně strávenému času při prezentacích, na společných večeřích, trénincích a doprovodné akci jsme se měli možnost navzájem lépe poznat a vyměnit si zkušenosti s týmy, které jsou součástí závodů H2 GP PRO již delší dobu.

Základní set pro stavbu modelu auta máme zapůjčený od ČVUT Děčín. Vzhledem k tomu, že díly pro stavbu auta jsou velmi nákladnou záležitostí, děkujeme také SPŠ Děčín za zapůjčení jejich závodního auta pro případné využití při závodu k výměně pravidly povolených dílů.