Z okresního města v Libereckém kraji až do největšího města v Nevadě. Právě taková byla cesta studentského týmu Pink Hawk ze Střední průmyslové školy v České Lípě na celosvětové finále závodu vodíkových modelů aut – Horizon Hydrogen Grand Prix, které se ve dnech 11. – 14. září uskutečnilo v americkém Las Vegas. Přes kvalifikační závod se zde tým Pink Hawk úspěšně probojoval do finále, kde se umístil na senzačním 8. místě a stal se tak suverénně nejlepším z celkem čtyř českých týmů, které se akce zúčastnily.
Úspěšnou účast českolipského týmu finančně podpořili: Liberecký kraj, Sauer Žandov a. s., Horizon Fuel Cell Europe, s.r.o., Česká vodíková technologická platforma z. s. (HYTEP) a Moravia Steel a. s., za což všem patří velké poděkování. Nemalé poděkování patří též panu Ing. Václavu Bystrianskému a Ing. Petru Grofovi za jejich organizační a technickou pomoc.
Světové finále Hydrogen Grand Prix v Las Vegas bylo závěrem letošní série mezinárodních závodů H2GP PRO. V nich tisíce studentů, ze zhruba dvaceti států, závodí s vlastnoručně postavenými standardizovanými modely elektromobilů v měřítku 1:10, které mají vodíkový pohon. Přesněji řečeno v modelech, které kombinují vodíkový PEM článek a akumulátory, stejně tak jako je tomu v reálných FCEV automobilech.
Českolipský tým se do celosvětového finále probojoval díky předchozím úspěchům na českých závodech H2GP PRO. „Na jarních kvalifikačních závodech v Sedlčanech náš tým postupoval do národního finále z 6. místa. Na květnové české finále v Ostravě jsme se však dobře připravili a umístili se na skvělém 2. místě. Díky tomu tým následně postoupil do celosvětového finále v Las Vegas,“ uvedla Mgr. Vendulka Vorlová, zástupkyně ředitele Střední průmyslové školy v České Lípě.
Půjčený model skládali tři měsíce, jízdu trénovali v tělocvičně
Přípravě na závody vodíkových formulí předcházely dlouhé měsíce příprav – a kromě jiného si studenti museli vůz nejdříve sami sestavit. „Stavebnici automobilu máme zapůjčenu z Katedry softwarového inženýrství Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Děčíně. Sestavení celého automobilu do funkčního stavu trvalo našemu týmu tři měsíce. Žáci na stavbě autíčka pracovali mimo vyučování mnoho hodin, ale věnovali se i technice jízdy v rámci tréninků ve školní tělocvičně,“ upozornila Vorlová.
Šestičlenný studentský tým Pink Hawk ve složení Adam Jílek a Josef Major (řidiči) a Josef Zimandl, Matěj Romanovský, Lukáš Hlavnička a Ivan Turek (mechanici), pod pedagogickým dozorem Ing. Vendulky Vorlové (jr.) a Ing. Davida Svobody, s tímto automobilem následně soutěžil ve světovém finále v Las Vegas.
Zde se tým nejprve musel vypořádat s dvouhodinovým kvalifikačním závodem, z nějž postoupil ze třetí pozice. Ve finále, které se konalo 13. září, a ve kterém se závodilo rovných šest hodin, se tým umístil na výtečném osmém místě. Ze čtyř českých týmů, které se závodů Horizon Hydrogen Grand Prix World Final účastnily, se tak tým Pink Hawk stal nejlepším českým reprezentantem a předčil i týmy ze Švýcarska, Slovenska, Singapuru nebo hostujících USA.