Správní kluci (a holka) ze Správné školy,

 aneb Pípání se nám povedlo!

Přijde vám titulek článku podivný, či dokonce nesrozumitelný? To nevadí, jsem učitelka, tak vám vše vysvětlím, jak nejlépe umím:

Není to tak dávno, kdy jsem psala o tom, jak učím, jaké zajímavosti připravuji pro své studenty a snažím se tak jim (i sobě) výuku matematiky zatraktivnit a udělat zajímavou. Na konci článku jsem se zmínila o tom, že máme před sebou další plány. Sice jsem se nezmínila o oslavě dne PÍ, ale už tehdy byly přípravy v plném proudu. Oslavu již sice máme nějaký ten týden za sebou, ale moc ráda bych vám přiblížila, jak tato neobvyklá oslava vlastně dopadla. A ještě přidám jednu úžasnou novinku nakonec.

Myšlenku online propojení obou stupňů základní školy se střední školou jsem v hlavě nosila už dlouho. A když byl začátek roku 2016, konečně mě napadlo skvělé nosné téma takovéhoto propojení: PÍ. Vždyť už na prvním stupni žáčci bravurně rozlišují mezi kulatými a hranatými objekty a zcela intuitivně chápou, že všechny kulatosti patří k sobě. Na druhém stupni žáci vědí, že kromě vzhledu je to právě iracionální číslo PÍ, které všechny takovéto tvary spojuje. No a moji středoškoláci pak jsou schopni se zamýšlet nad využitím Ludolfova čísla s opravdovým zájmem.

       
 
   
 

Oslovila jsem dvě paní učitelky, se kterými dlouhodobě spolupracuji a se kterými velmi dobře vycházím. Za první stupeň se naší akce účastnila paní učitelka Veronika Matějková ze ZŠ Dubá se svými prvňáčky. Druhý stupeň reprezentovala paní učitelka Cecílie Krejcarová ze ZŠ Stráž pod Ralskem a její deváťáci. Střední školu zastupovali naši druháci, průmyslováčtí strojaři (a jedna strojařka, abych byla přesná). Ale pojďme to vzít hezky od začátku.

Nejdříve jsem oslovila paní ředitelky z obou zmíněných škol, zda by se vůbec chtěli takovéhoto projektu účastnit. Byla jsem moc ráda, že obě souhlasily. Dokonce zakoupily do školy potřebnou techniku, která byla nutná k uskutečnění naší akce.

S oběma kolegyněmi jsem se domluvila a několikrát jsme vyzkoušely spojení přes videokonferenční systém SMART Bridgit. Nejdříve jsme spolu komunikovaly z domova, a když byla oslava blíž a blíž, zkusily jsme propojení i přímo ze tříd, ze kterých se bude spojení v den D realizovat. Po krátkých potížích s nastavením hw i sw bylo vše v pořádku. Ale to už zase trochu předbíhám…

Teď pár slov o tom, jak jsme se připravovali na oslavu na naší škole. Vše začalo tím, že se mi přihlásilo 10 studentů dobrovolníků, kteří mi chtěli aktivně s přípravou pomoci. Někteří chtěli jen dodat podklady pro prezentaci, jiní se nabídli, že by rádi moderovali získané informace o oslavovaném čísle PÍ. Založila jsem tedy sdílené cloudové místo, což mi umožnil speciální sw SMART amp, kam přispívali všichni studenti. Následně jsme se potom několikrát sešli v podvečerních hodinách – prostřednictvím již zmíněného videokonferenčního systému SMART Bridgit – abychom se domluvili na tom, jak půjdou jednotlivé příspěvky za sebou a kdo je bude moderovat. Tak vzniklo slovo Pípání, tedy mluvení o PÍ. Šlo nám to opravdu jako na drátcích. Studenti fungovali naprosto skvěle a s nadšením. Poslední naší přípravou před velkým dnem slavného nekonečného Ludolfova čísla jsme udělali generálku, abychom zjistili, zda se vejdeme do času, který máme přidělený. A právě časovou linií bylo potřeba také se velmi pečlivě zabývat. Na začátku akce je zapotřebí říci pár slov do úvodu a následně postupně nechat nasdílet plochy interaktivních tabulí ve všech třech školách a nechat malé, větší i veliké žáky předvést, co si o PÍ připravili. Navíc, jsem musela počítat s tím, že možná přijde i kouzelník a i on by také potřeboval čas.

A už je tu 14. března (3/14) - jdeme slavit! Založila jsem virtuální místnost, do které se mi přihlásili všichni účastníci. Pozvala jsem i pár svých kolegů a dalších zájemců. Kluci už připravují kameru, nastavují fotoaparáty. Moderátoři si naposledy v hlavě probírají své příspěvky. Vše je v pořádku, jenom slibovaný kouzelník má potíže. Ale nedá se nic dělat, začínáme…

       
   
 

Uvádím celý náš projekt a předávám slovo, obraz i prostor do Dubé. Prvňáčci jsou skvělí, reagují na pokyny paní učitelky a vybírají, vymýšlejí, modelují vše, co je kulaté. Je čas pro druhý příspěvek. Stráž pod Ralskem také nemá žádné potíže a deváťáci vysvětlují, co vlastně PÍ je, jak a kde ho používají při řešení úloh. Už jsme na řadě. Kluci připravení, vše běží jak na drátcích. Příspěvek naší školy pobavil všechny tím, že bylo předvedeno PÍ v jeho grafické i hudební podobě. Zjistili jsme, že datum narození každého z nás se v rozvoji Ludolfova čísla nachází a dokonce jsme několika zájemcům zjistili, od kolikátého desetinného místa v PÍ se nachází jejich vlastní datum narození. Kuriózní bylo, že jedna holčička z Dubé měla narozeniny právě tento den.

A teď to přijde – buď kouzelník bude, nebo ne. Uvádím tedy našeho milého hosta pana docenta Tomáše Vejchodského z Matematického ústavu při Akademii věd ČR – a… ozval se jasným hlasem pozdrav z Prahy. Takže kouzelník přišel a povídal nám velmi zajímavě a srozumitelně o tom, jaké jsou algoritmy pro výpočty PÍ.

Byla to opravdu skvělá oslava. A ačkoli se nám všem ulevilo, že vše dopadlo výborně, bylo nám jasné, že určitě budeme chtít zase nějakou podobnou akcičku zrealizovat. Jestli chcete nasát alespoň trochu naší skvělé spolupráce, podívejte se:

https://www.youtube.com/watch?v=4FiAYMTGu8Y

Skoro je čas odzvonit konec, ale přeci jenom má náš projekt slavící PÍ pokračování:

 
 

27. 5. 2016 jsme se já a naši aktéři (připomínám, že to bylo 9 studentů a jedna studentka 2. ročníku strojírenství) zúčastnili vyhlášení soutěže Správná škola, kam jsme přihlásili video z naší oslavy. Sice jsme nevyhráli úplně první cenu, nicméně jsme získali speciální ocenění za networking od zástupců firem AV MEDIA a Microsoft, pod jejichž záštitou se celá soutěž uskutečnila. Ocenění bylo spojené

       
   
 

dokonce s finanční odměnou a prohlídkou moderní budovy Microsoftu (což byl zážitek, který bych přála všem). Byla jsem na své studenty moc pyšná, když jsem slyšela a viděla, jak jim ostatní účastníci tleskají hned po zhlédnutí našeho soutěžního videa.

 
 

Na závěr už jenom poslední poznámka: teď už máme dokonce i písemně to, o čem já osobně jsem přesvědčená už dlouho. A sice, že Střední průmyslová škola v České Lípě je SPRÁVNÁ ŠKOLA!

Mgr. Hana Ulíková