Angličtina trochu jinak

Ve školním roce 2016/2017 jsem se zcela náhodou dostala do víru nově vznikajícího vzdělávacího portálu Belouga. Tento portál umožňuje učitelům propojit jejich studenty či žáky se studenty či žáky z celého světa. 

Cílem tohoto propojení je zlepšení se v anglickém jazyce, ale zdaleka nejenom to. Žáci totiž odpovídají na předem připravené otázky na daná témata – formou textů, obrázků či krátkých videí – a za tyto odpovědi dostávají body. Pokud dosáhnou určitého počtu, jsou jim přiřazováni kamarádi ze spřátelených tříd. Následně si pak mohou prohlédnout (jakoby na velké nástěnce) odpovědi své a svého vybraného kamaráda a porovnávat tak informace, zvyky a zajímavosti své vlastní s informacemi, zvyky a zajímavostmi, které o sobě a své zemi zapsal vybraný kamarád.

Belouga však má ještě další poslání. Kromě získání svých kamarádů mohou přispěvovatelé získané body ještě pomoci školám v nouzi, které jsou v projektu Belouga přihlášeny.

Byla jsem moc ráda, že jsem pro spolupráci s Belougou získala i svého kolegu, učitele angličtiny Radka Špindlera. Oba jsme do prostředí Belougy přihlásili několik svých tříd. 

Komunikaci písemnou formou jsme však měli možnost ještě trochu povýšit. Nabídl mi hlavní manažer Belougy Evin Schwartz spolupráci s jednou z předních učitelských osobností tohoto vzdělávacího portálu, s Rhettem Oldhamem. Rhett je učitel s mnoha zkušenostmi a provedl mě základní myšlenkou spolupráce našich škol. Třešničkou na dortu naší spolupráce mělo být online propojení našich škol. Z naší školy byli zapojeni prváci strojaři a čtvrťáci oboru IT. Rhett učí na škole v Missouri, takže jsme museli přijít na způsob, jak realizovat komunikaci našich žáků. Po několika technických nezdarech se nám podařilo propojit české a americké žáky offline i online.

 

Ale pojďme se na spolupráci podívat postupně:

  1. obě strany se už trochu znali z prostředí Belougy

  1. Následně Rhett vytvořil sdílený prostor v prostředí Padlet. Zde se obě strany představily – obrázky i textem. Vyměnily si i kontakty na sociálních sítích. Žáci pak navzájem reagovali na své příspěvky napříč zeměmi. 

  1. Dále pak americká strana vložila do prostoru Padletu krátká videa s otázkami, na které čeští studenti odpovídali. A nenechali jsme se zahanbit a i naše strana vložila své videodotazy, na které dostali velké množství odpovědí. 

  1. Mezikontinentální spolupráce pak byla završena online komunikací amerických a českých žáků. Na obou školách byly vytvořeny čtyřčlenné skupiny, které si navzájem položily vždy dvojici otázek. A tak jsme se například dozvěděli, kolik hodin matematiky mají v Americe týdně a jaká je u nich nejčastější značka auta. Naši studenti pak popisovali svá oblíbená jídla a sporty. Nálada byla během setkání zkraje nervózní, ale postupně se čím dál více uvolňovala. Obě strany získávaly na sebevědomí, ale nutno říci, že nejistota na naší straně vládla výrazně vyšší. Přeci jenom jsme nemluvili v našem rodném jazyce. Ale všichni zúčastnění nakonec zareagovali na položené dotazy tak, že druhá strana pochopila, co chceme vědět a velmi spontánně nám odpovídala. Zde si můžete prohlédnout video z naší akce.

Byla jsem na naše strojaře i ajťáky pyšná. Další projekt jsme tedy měli úspěšně za sebou a už se těšíme na další!

Tento projekt by nemohl proběhnout bez přispění vzdělávacího portálu Belouga.